New Detail

Visan vinkit turvallisiin ostoksiin

19/12/2019

Press Release Image

Visa ja pankit työskentelevät jatkuvasti turvatakseen asiakkaidensa maksut, mutta joihinkin asioihin kuluttajan oma vaikutusvalta on suurin:

  • 1.Maksa turvallisesti kivijalkamyymälöissä – Huolehdi kortistasi ja suojaa PIN-koodisi ulkopuolisten katseilta. Esimerkiksi ravintolassa voit pyytää maksupäätettä pöytään sen sijaan, että tarjoilija veisi korttisi näkymättömiin maksua varten. PIN-koodia näppäillessäsi suojaa maksulaitetta kädelläsi, jotta muut eivät muut näe koodia. Jos havaitset, että tililtäsi on veloitettu outoja maksuja ja epäilet jonkun käyttäneen maksukorttiasi luvatta, ilmoita tapahtuneesta heti pankillesi, joka voi estää korttisi käytön ja palauttaa rahasi.
  • 2.Maksa turvallisesti verkossa – Tarkista aina ensin, että käyttämäsi verkkokaupan osoite alkaa "https://". S-kirjain tässä rimpsussa merkitsee suojattua yhteyttä. Joskus verkkokauppaostoksia tehdessäsi sinulta voidaan pyytää kertakäyttöistä koodia (joka lähetetään kännykkääsi tai sähköpostiisi), sormenjälkeä tai ääninäytettä. Tämä voi johtua siitä, että ostoksessasi on jotakin tavanomaisesta poikkeavaa, tai pankkisi haluaa muuten varmistaa, että se olet todella sinä, joka maksua suorittaa.
  • 3.Maksa turvallisesti sovelluksessa – Tunnistaudu sormenjälkilukijan tai kasvotunnistuksen avulla, jos sovellus mahdollistaa sen. Meidän näkökulmastamme biometriset tunnisteet ovat paljon turvallisempia ja myös helpompia käyttää kuin salasanan syöttäminen.
  • 4.Varo tietojen kalastelua – Varo puheluita tai sähköposteja, jotka tulevat yllättäen tuntemattomista lähteistä. Niiden avulla voidaan yrittää kalastella henkilökohtaisia tietoja, kuten käyttäjätunnusta tai salasanaa. Jos viesti vaikuttaa epäilyttävältä, älä klikkaa viestissä olevia linkkejä äläkä lataa niissä olevia liitetiedostoja.
  • 5.Päivitä ohjelmistosi ja sovelluksesi ajan tasalle – Asenna viimeisimmät päivitykset ennen kuin teet ostoksia tietokoneellasi, tabletillasi tai kännykälläsi. Teknologiayritykset paikkaavat jatkuvasti ohjelmien ja sovellusten mahdollisia tietoturva-aukkoja.

”Jos ostoksilla kuitenkin sattuu jotakin ikävää ja olet maksanut ostoksesi Visalla, voit vielä saada rahasi takaisin. Mikäli ostoksesi ei esimerkiksi saavu perille tai ei vastaa tilattua, kannattaa olla yhteydessä omaan pankkiin ja kysyä lisätietoja maksun hyvittämiseksi”, muistuttaa Visan Suomen, Ruotsin ja Baltian maajohtaja Riikka Salminen.