New Detail
VISAN TUTKIMUS VALOTTAA NAISTEN JALKAPALLON MENESTYSTÄ JA KASVUPOTENTIAALIA
20/09/2024
- Naisten jalkapallo on kasvanut lajina merkittävästi viimeisen viiden vuoden aikana
- Yli 50 % lajin faneista on aloittanut lajin seuraamisen viimeisen kolmen vuoden aikana
- Brändeillä on ratkaiseva rooli lajin merkityksen kasvussa, ja yhä suuremmat investoinnit auttavat lajia saavuttamaan koko potentiaalinsa
Perjantai, 20. syyskuuta 2024 – Naisten jalkapallon suosio, näkyvyys, arvostus ja taloudellinen menestys ovat kasvaneet viimeisen viiden vuoden aikana. Kasvun vauhdittamiseen sitoutuneena Visa teetti tutkimuksen ymmärtääkseen ja havainnollistaakseen lajin kasvua ja kehitystä sekä korostaakseen, millaisia mahdollisuuksia ja edistysaskelia naisten jalkapallo tarvitsee täyden potentiaalinsa saavuttamiseksi.
Naisten jalkapalloon liittyy huomattavia sponsorointisopimuksia, minkä lisäksi sillä on merkittävä maailmanlaajuinen taloudellinen vaikutus. FIFAn vuonna 2023 järjestämiä naisten jalkapallon MM-kisoja seuranneen tutkimuksen[1] mukaan turnaus kasvatti maailmanlaajuista bruttokansantuotetta lähes 1,9 miljardilla Yhdysvaltain dollarilla, loi yli 38 000 työpaikkaa ja lisäsi kotitalouksien tuloja 932 miljoonalla dollarilla. Samalla kun naisten jalkapallon taloudellinen vaikutus kasvaa vuosi vuodelta, UEFAn vuonna 2025 järjestettävästä naisten jalkapallon EM-turnauksesta on muodostumassa merkittävä hetki lajille.
Visan uusi The Compound Effect in Women's Football-tutkimus korostaa tärkeimpiä naisten jalkapalloon vaikuttavia tekijöitä:
- Naisten jalkapallon sponsorointi on kasvanut vauhdilla, ja brändit ovat tunnistaneet lajin voiman.
- Mediaoikeuksilla on yhä suurempi vaikutus lajiin uusien sopimusten ja sijoittajien myötä.
- Investointien kasvu on edistänyt lajin kehitystä ja parantanut ammattilaispelaajien olosuhteita.
- Otteluita pelataan yhä useammin aiempaa suuremmilla stadioneilla, mikä on mahdollistanut entistä paremman TV-näkyvyyden ja mukaansatempaavamman fyysisen ja digitaalisen fanikokemuksen.
- Naisten jalkapallo eroaa miesten jalkapallosta, ja sillä on ainutlaatuinen vetovoima: fanikokemus on osallistava, ja pelaajat ja heidän persoonansa ovat avainasemassa lajin menestyksen kannalta.
Osana tutkimusta Visa toteutti kyselyn 7 000 fanille seitsemässä eri maassa[2]:
- Yli puolet (53 %) naisten jalkapalloa seuraavista faneista on alkanut seurata lajia vasta viimeisen kolmen vuoden aikana, ja 18–24-vuotiaiden keskuudessa vastaava osuus on jopa 62 %.
- Lähes puolet (44 %) faneista uskoo sitoutumisensa lajiin kasvavan merkittävästi seuraavien kolmen vuoden aikana.
- 70 % faneista uskoo, että brändit auttavat lisäämään lajin näkyvyyttä, kun taas kaksi kolmasosaa (67 %) uskoo brändien olevan välttämättömiä lajin kehityksen kannalta.
- Naisten jalkapallon faneilla on suurempi ostovoima kuin isobritannialaisilla keskimäärin, sillä he käyttävät 71 % enemmän rahaa urheilun oheistuotteisiin ja 41 % enemmän viihteeseen.
Tulokset vahvistavat olemassa olevia tietoja naisten jalkapallon ennennäkemättömästä kasvusta. Englannissa naisten jalkapallon pääsarjan yleisökeskiarvo on kolminkertaistunut viimeisen kolmen kauden aikana[3], ja vuonna 2024 naisten UEFA Mestarien liigaan liittyvien internethakujen määrä oli suurin viiteen vuoteen[4].
”Uskomme, että käsillä on ratkaiseva hetki, jolloin naisten jalkapallo voi nousta seuraavalle tasolle. Olemme auttaneet luomaan pohjan naisten jalkapallon suosion valtaisalle kasvulle, ja olemme sitoutuneet tukemaan tätä suuntausta entistä vahvemmin. Tuore tutkimuksemme osoittaa, että naisten jalkapallolla on valtava hyödyntämätön potentiaali, sillä se rikkoo jatkuvasti ennätyksiä ja valloittaa fanien sydämet maailmanlaajuisesti”, sanoo Visa Europen markkinointijohtaja Kim Kadlec.
”Kansainväliset turnaukset ovat aina suosion kasvun takana – etenkin, kun niitä esitetään TV:ssä oikeaan aikaan. UEFAn vuoden 2025 naisten jalkapallon EM-turnauksen odotetaan olevan tähän mennessä suurin turnaus, ja meidän on kyettävä hyödyntämään tämä mahdollisuus varmistaaksemme, että pelaajat ja fanit saavat ansaitsemaansa huomiota ja arvostusta”, kertoo Karen Carney, joka on edustanut Englannin naisten jalkapallomaajoukkuetta olympialaisissa ja työskentelee nykyään urheilutoimittajana.
Visasta tuli vuonna 2018 UEFAn ensimmäinen naisten jalkapalloon keskittynyt sponsori, ja yhtiö on tukenut naisten jalkapallon kasvua jo yli 15 vuoden ajan. Lisäksi Visa tarjoaa Team Visa- ja The Second Half -ohjelmiensa kautta urheilijoille tarvittavia työkaluja, resursseja ja tukea, jotta he voivat menestyä kentällä ja sen ulkopuolella, sillä pelaajien ammattilaisuuden kehittäminen on avain lajin kasvuun.
Visan sitoutuminen naisten jalkapalloon kattaa myös fanikokemuksen parantamisen teknologian avulla. Visa tiedostaa digitaalisesti taitavien fanien määrän olevan kasvussa ja pyrkii tarjoamaan saumattomia ja turvallisia maksukokemuksia kaikissa keskeisissä yhteyksissä suoratoistopalveluiden tilauksista ja lippuostoista ottelutapahtumiin ja fanituotteiden hankintaan.
Lisätietoja on saatavilla englanninkielisessä raportissa.
Tietoa tutkimuksesta:
Two Circles toteutti heinä-elokuussa 2024 digitaalisen kyselyn eri Euroopan markkinoilla (Iso-Britannia, Espanja, Puola, Ranska, Saksa) ja vertailevan kyselyn Australiassa ja Yhdysvalloissa. Kyselyyn vastasi kullakin markkinalla 1 000 ihmistä, joista 600 oli naisten jalkapallon faneja ja 400 miesten jalkapallon faneja. Lisäksi suoritettiin lisäseulontaa markkinoiden koon mukaisesti.
Iso-Britannia ja Yhdysvallat: Syvällisen analyysin tueksi mukana oli kohderyhmiä, jotka koostuivat mies- ja naispuolisista naisten jalkapallon faneista, mukaan lukien tulevaisuutta painottava 15–18-vuotiaiden ryhmä ja 20–35-vuotiaista koostuva vannoutuneiden fanien ryhmä. Espanja ja Puola: Kahdenkeskisiä videoituja paneelisessioita viidentoista nais- ja miespuolisen 20–35-vuotiaan naisten jalkapalloa seuraavan fanin kanssa fanikäyttäytymisen nyanssien ymmärtämiseksi.
[1] https://www.wto.org/english/news_e/news24_e/igo_23jul24_e.htm
[2] Visan kyselyyn vastasi 1 000 fania kullakin seitsemällä markkinalla: Iso-Britannia, Espanja, Puola, Ranska, Saksa, Australia ja Yhdysvallat.
[3] Two Circles Attendance & Ticketing Analysis. (27.2.2024). https://twocircles.com/gb/articles/womens-football-league-attendances-continue-to-grow-as-understanding-of-fans-builds-across-europe/
[4] Google Trends. (2024). Naisten UEFA Mestarien liigaan liittyvät haut maailmanlaajuisesti