Me Worldlinella uskomme yhdessä Visan kanssa, että maksujen tulisi tuntua turvallisilta sekä kuluttajille että myyjille. Korttipetos on kasvava ongelma, josta niin kuluttajat, pankit kuin kauppiaatkin joutuvat maksamaan kalliin hinnan. Haluamme, että sinä kauppiaana tunnet olevasi turvassa ja että voit estää petokset. Siksi olemme keränneet vinkkejä, joiden avulla voit pienentää korttipetokselle altistumisen riskiä niin myymälässä kuin verkossakin.
Me Worldlinella teemme töitä pysyäksemme askeleen edellä kaikissa turvallisuuskysymyksissä. Valvomme ja analysoimme asiakkaidemme maksuja havaitaksemme ja estääksemme petoksia sekä neuvoaksemme kauppiaita niissä toimenpiteissä, jotka pienentävät petoksen kohteeksi joutumisen riskiä. Näin kauppiaiden ei tarvitse odottaa, kunnes petos raportoidaan, vaan he voivat tehdä ennaltaehkäiseviä toimia. Lue lisää siitä, kuinka Worldline auttaa kauppiaitaan petoksen ennaltaehkäisemiseksi täältä.
Korttipetos
Kaikenlaisia korteilla tehtäviä petoksia kutsutaan yleisesti korttipetoksiksi. Se jaetaan edelleen useisiin eri petostyyppeihin, kuten kadonnut tai varastettu kortti, väärennetty kortti, kortti ei läsnä (CNP), korttia ei vastaanotettu jne. Useimmat korttipetokset tehdään varastetuilla korttitiedoilla joko verkkokaupassa tai väärennetyillä korteilla. Verkkokauppapetos, CNP (sanoista card-not-present), on yksi yleisimmistä petoksista. Ruotsissa raportoitiin vuonna 2019 yhteensä 106 483 CNP-petosta. Vuonna 2019 kaikista raportoiduista petosrikoksista 44 % oli CNP-petoksia, tehden siitä suurimman yksittäisen rikosluokan.
Me Worldlinella olemme koonneet parhaat vinkit siihen, kuinka kauppiaat voivat suojautua ja pienentää petoksen kohteeksi joutumisen riskiä myymälässä ja verkossa.
5 vinkkiä: näin suojaudut petokselta verkkokaupassa
- Analysoi maksu- ja petostiedot
Asiakkaan todentaminen on maksuprosessin oleellinen vaihe. Maksutietosi voivat olla arvokas työkalu niin tunnistamista kuin ennaltaehkäisemistäkin varten. Tarkastelemalla valtuutuksia, hyväksymismääriä ja hylättyjen maksutapahtumien syitä voit havaita toistuvia yhtäläisyyksiä, jotka voivat viitata laajempiin ja organisoituihin petosyrityksiin.
- Käytä EMV 3D Secure -palvelua verkkokaupassasi
3D Secure on Visa- ja Mastercard-korttiverkoston kehittämä verkkomaksujen turvallisuusratkaisu. Käytännössä 3D Secure edellyttää, että asiakkaan on korttitietojen antamisen lisäksi todennettava henkilöllisyytensä toisellakin tavalla, kuten esimerkiksi salasanalla, voidakseen suorittaa maksun.
Mikäli 3D Secure on käytössä verkkokaupassasi, kantaa yleensä kortin myöntävä pankki taloudellisen vastuun petoksen tapahtuessa. Vaikka kortin myöntänyt pankki ei itse tukisikaan 3D Secure -palvelua, on sinulla kauppiaana silti sama suoja petoksen tapahtuessa. Huomioithan, että 3D Secure ei kuitenkaan estä kaikkia maksupetoksia, mutta sinä kauppiaana vältät taloudellisen tappion petoksen tapahtuessa. Sen jälkeen, kun tunnistautumista (SCA) on alettu vaatimaan, ei 3D Secure -palvelun tarjoaminen ole kauppiaille useimmiten enää vapaaehtoista vaan pakollista. (Mikäli et kauppiaana tarjoa 3D Secure -palvelua, otat täyden vastuun petollisista ostoista ja menetät sekä rahaa että toimitetut tavarat petoksen tapahtuessa.)
Suosittelemme myös, että käytät viimeisintä 3D Secure -palvelun versiota, EMV 3D Securea. Yksi uusimman version tärkeimmistä uutuuksista on, että kortin myöntänyt pankki voi käyttää useita maksutapahtuman datapisteitä kyseisen maksutapahtuman riskin määrittämiseen.
- Käytä petosten ennaltaehkäisytyökaluja, kuten esimerkiksi nopeustarkastuksia
On tärkeää, että kauppiaat kiinnittävät huomiota petostoimiin ja pitävät silmällä mahdollisia taloudellisia tappioita. Tämän vuoksi kauppiaiden tulisi käyttää petosten havaitsemista. EMV 3D Secure -palvelua varten kerätyt tiedot ovat erittäin arvokkaita myös petosten ennaltaehkäisytyökaluille. Riskinhallinta-algoritmit perustuvat tilastoituun aikaisempaan toimintaan sekä kauppiaan tai kuluttajan tietoihin.
Nopeustarkastukset (velocity check) ovat verkkokauppiaiden laajalti käyttämä petoksen estomekanismi. Tämä työkalu on suunniteltu ilmoittamaan mahdollisista petoksista sen perusteella, kuinka nopeasti ostaja lähettää useita maksutapahtumia. Tyypillisesti voimassa olevan korttinumeron löytävät huijarit yrittävät tyhjentää rahat kortilta. He tekevät toistuvia maksutapahtumia yrittäen saada haltuunsa mahdollisimman paljon varastettua tietoa. Nopeustarkastukset auttavat sinua tunnistamaan ja estämään tällaisen toiminnan. Niiden avulla voit tarkastella asiakastietoja seuraavien tekijöiden perusteella: Sähköpostiosoite, etu-/sukunimi, laite, IP-osoite, laskutusosoite, toimitusosoite ja kortin numero.
- Aseta tietyt kortin pankin tunnusluvut, korttimaat, IP-osoitteet ja kortinhaltijat mustalle listalle
Maksutietosi voivat antaa tietoja siitä, liittyykö suurimpaan osaan petokseen liittyviin maksuhylkäyksiin tiettyjä kortinmyöntäjiä tai maksutapahtumatyyppejä. Jotkin maksupalveluntarjoajat tarjoavat sinulle kauppiaana mahdollisuuden hylätä tietyt maksutapahtumat petoksen estämiseksi. Voit esimerkiksi lisätä nopeustarkastuksia, hylätä ja siirtää mustalle listalle tiettyjä kortin pankin tunnuslukuja, korttimaita, IP-osoitteita ja kortinhaltijoita. Voit tarkkailla ja asettaa yhdessä maksupalveluntarjoajasi kanssa esteitä toistuville keinotekoisille ostotapahtumille.
- Tunne maksutapahtumasi
Jotta petoksen tekeminen olisi vielä vaikeampaa, on tärkeää, että tunnet tapahtuneet maksutapahtumat. Näin voit tunnistaa ja estää ostopetokset. Voit myös verrata kortin myöntämismaata toimitusosoitteeseen ja IP-osoitteeseen, sekä tarkistaa, ettei samalla asiakkaalla ole hylättyjä ostoyrityksiä muita kortteja käyttäen.
5 vinkkiä: näin suojaudut petokselta myymälässä
- Tarkkaile epätavallista ostokäyttäytymistä
Riippumatta siitä, myytkö verkossa vai myymälässä, tulisi sinun kiinnittää erityistä huomiota asiakkaisiin, joiden ostokäyttäytyminen on poikkeavaa. Esimerkiksi kun halutaan ostaa epätavallisen suuri määrä tiettyä tuotetta, voi taustalla olla epäilyttävä syy.
- Pidä silmällä maksupäätettäsi
Maksupäätteesi on arvokasta omaisuutta ja sitä tulisi myös kohdella sellaisena. Mikäli asiakkaat käyttävät epätavallisen kauan aikaa maksupäätteellä tai yrittävät hämätä sinua käyttäessään maksupäätettä, voi kyse olla maksupäätteen manipulointiyrityksestä. Olemme viime aikoina havainneet trendin käyttää petoksessa varastettuja maksupäätteitä. Älä siksi koskaan jätä maksupäätettäsi valvomatta ja säilytä sitä turvallisessa paikassa. Nämä ovat tärkeitä askeleita petoksen estämiseksi.
- Ole varovainen myydessäsi suuremman riskin tuotteita
Yleensä rikollisten käyttäessä varastettuja korttitietoja tavaran ostamiseen tavoitteena on muuttaa tavara myöhemmin rahaksi myymällä ne. Sen vuoksi olisi hyvä olla erityisen varovainen myytäessä tuotteita, jotka on ”helppo” muuttaa rahaksi. Tällaisia tuotteita voivat olla esimerkiksi korut ja kellot.
- Älä tee hyvityksiä muille korteille
Rikolliset voivat myös yrittää vaihtaa tavaraa rahaksi ostamalla ne varastetulla kortilla ja sitten palauttamalla. Siksi sinun ei pitäisi koskaan hyvittää maksua eri kortille, kuin millä alkuperäinen osto tehtiin. Sinun olisi myös hyvä olla tietoinen siitä, että saadessasi suuren tilauksen esimerkiksi puhelimitse ja syöttäessäsi korttitiedot käsin maksupäätteeseen, altistut suurelle riskille, mikäli tilaus peruutetaan ja se on hyvitettävä.
- Kouluta koko henkilöstösi
Ei riitä, että vain osa henkilökunnastasi osaa tunnistaa epäillyn petoksen ja tietää miten toimia tilanteessa. Usein rikolliset valitsevat ajankohdakseen hetken, kun paikalla on paljon tilapäistä työvoimaa, kuten esimerkiksi kesälomalla tai joulukauden aikana, jolloin kauppa on vilkkaimmillaan. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että koko henkilökuntasi on koulutettu, osaa käsitellä kortteja ja maksupäätteitä sekä pysyy tarkkaavaisena kiireisimpinäkin päivinä.
Worldline turvallisena yhteistyökumppanina
Worldlinen erittäin kokenut asiantuntijatiimimme on erikoistunut riskeihin, petoksiin ja riita-asioihin. He auttavat asiakkaitamme käsittelemään maksunsa mahdollisimman turvallisesti. Tiimimme valvoo asiakkaidemme tapahtumia havaitakseen ja estääkseen epäillyn petoksen. Valvomme ja tutkimme epäilyttäviä tapahtumia, ja pysymme ajan tasalla seuraamalla kehitystä ja uusia petostyyppejä markkinoilla. Asiantuntijamme ohjaavat sinua prosessin joka askeleella, mikäli olet joutunut maksupetoksen uhriksi tai mikäli loppuasiakas pyytää takaisinveloitusta. Ota meihin lisätietoja yhteyttä lisätietoja varten.