Verkkosivusto on verkkokauppasi näyteikkuna maailmaan. Se kertoo asiakkaille, prospekteille ja kaikilla vierailijoille, millainen olet ja miten toimit. Teitpä kauppaa verkossa tai et, on tärkeää olla olemassa verkossa. Tässä muutamia hyviä vinkkejä yrityksesi verkkosivuston luomiseen.
Luo ja rekisteröi verkkotunnus
Ota tilaa itsellesi verkossa hankkimalla verkkosivuston osoite. Sitä kutsutaan myös verkkotunnukseksi tai URL:ksi. Verkkotunnuksen pitäisi olla helppo lausua, kirjoittaa ja muistaa. Usein mitä lyhyempi, sen parempi. Vältä numeroita, tavuviivoja ja muita erikoismerkkejä, sillä niitä on vaikeampi kirjoittaa.
Jos ensimmäinen valintasi verkkotunnukselle on jo varattu, älä huolestu. Valitse jokin toinen, joka on tarpeeksi erilainen välttämään sekaannukset samankaltaisiin yrityksiin. Kannattaa välttää nimiä, joihin liittyy tavaramerkkejä. Se tulee säästämään lakimiesten palkkioista aiheutuvia kustannuksia ja konflikteja myöhemmin.
Ajattele kauaskantoisesti. Verkkotunnuksesi voi olla yksi suurimmista yritystäsi ja brändiäsi määrittävistä tekijöistä tulevina vuosina.
Tarkista, onko valitsemasi nimi vapaa sosiaalisen median sivustoilla. Asiakkaille on helpointa löytää yrityksesi samalla tai hyvin samankaltaisella verkkotunnuksella ja sosiaalisen median tunnuksella. Tuttuus luo brändin tunnettuutta.
Lopuksi, harkitse verkkotunnuksesi loppupäätettä. Yleisimmät ovat “.com”, “.net” ja “.org”. Muitakin verkkotunnuksen loppupäätteitä on saatavilla (esim. “.co.uk” tai “.eu”), jos yrityksellesi on tärkeää assosioitua tiettyyn maantieteelliseen sijaintiin. Tai jos ensisijainen valintasi on varattu.
Valitse hostingpalvelu ja alusta
Hostingpalvelu yhdistää verkkosivustosi laajempaan internetiin, kytkee sinut serveriin ja tarjoaa palveluita kuten sähköpostin.
Tärkeitä harkittavia asioita ovat luotettavuus, jottei hostingpalvelusi kaadu, sekä joustavuus, jotta voit tehdä muutoksia verkkosivustoosi nopeasti ja helposti.
Useimmat hostingpalvelut tarjoavat lukuisia palveluita riippuen verkkosivustosi koosta ja saapuvan liikenteen määrästä. Jos harkitset ilmaista hostauspalvelua, ota huomioon, että nämä sivustot usein välittävät mainontaa verkkosivustollesi, kuten bannereita ja popup-mainoksia.
Oikean alustan valinta on tärkeää jos olet valinnut “tee se itse” -lähestymistavan. Alusta on työkalu, joka auttaa sinua suunnittelemaan ja rakentamaan verkkosivustosi, tarjoten erilaisia valmiita suunnittelupohjia ja vinkkejä ulkoasun määrittelemiseen.
Osa hostingpalveluista tarjoaa sopimusta, jos rekisteröit verkkotunnuksesi heille. Jos valitsen tälläisen vaihtoehdon, ota huomioon, että jos myöhemmin päätät vaihtaa hostingpalvelua, sinun voi olla pakko ajaa verkkotunnuksesi alas ja voit törmätä odottamattomiin esteisiin.
Rakenna verkkosivustosi
Yrityssivustot yleensä pitävät sisällään seuraavat sivut: etusivu, tuotteet/palvelut, verkkotilaukset, tietoa yrityksestä ja yhteystiedot.
Kun ihmiset saapuvat verkkosivustollesi, haluat, että he ymmärtävät yrityksesi toiminnan ensisilmäyksellä. Sen lisäksi heidän tulisi voida navigoida sivustolla helposti, löytää hintatiedot, tietää, miten ostetaan ja osata kysyä kysymyksiä. Varmista, että verkkosivustoltasi löytyy myös selkeä navingointikenttä (hakukenttä) ja call-to-action -painikkeita, kuten “Osta”, “Varaa aika” tai "Ota yhteyttä".
Verkkosivustosta on tehtävä mobiiliystävällinen. eMarketer1 :n mukaan Vuonna 2017 mobiililaitteet ohittivat pöytäkoneet ja läppärit suosituimpana internetin käyttölaitteena briteissä.
Asetu asiakkaidesi asemaan ja mieti, mitä muuta he haluaisivat nähdä verkkosivustollasi. Kun luot sisältöä, kirjoita tekstiä joka ei ainoastaan ole sujuvaa mutta myös SEO- (hakukoneoptimointi) ystävällistä. Katso artikkeli Markkinoi yritystäsi verkossa.
Onko sivustollasi blogi? Sinulla saattaa olla ainutlaatuista tietoa tai näkemystä alallasi, jota asiakkailtasi puuttuu. Jakamalla tietoa voit houkutella liikennettä ihmisiltä, jotka etsivät tietoa, sekä vahvistaa brändiäsi ja vakiinnuttaa asemaasi oman alasi asiantuntijana samanaikaisesti.