Världen verkade mindre, långsammare och mer butiksbaserad under tiden före internet. Tjugo år efter dot.com-uppgången har allt förändrats.
Konsumenter i Västeuropa spenderade cirka 225 miljarder pund online, enligt forskningsföretaget Forrester. Internet som försäljningskanal stod för nästan tio procent av detaljhandeln. Det är betydligt högre i Storbritannien - cirka 17 procent.
Varför denna utveckling?
Utvecklingen har uppkommit genom en kombination av ny teknik och förändrade kundförväntningar. Ta mobila enheter t.ex. Idag finns det 5,7 miljarder smartphones världen över, en tillväxt på 1,9 miljarder från slutet av 2016, enligt GSMA.
Tre gånger så många européer gör online-köp med mobila enheter jämfört med för några år sedan, visar forskningen. Det är inte bara enheterna som är mobila. Det är även deras användare.
Cirka 2,6 miljarder pund spenderades år 2017 av tågresenärer som pendlar till eller från jobbet, säger forskning från Retail Economics. Då kommer cirka £ 1 av varje £ 25 som spenderas online från en mobil enhet.
Så för små och medelstora företag är transaktionswebbplatser optimerade för mobila enheter ett måste. De låter dig göra anspråk på din andel av den digitala handeln.
När som helst, var som helst och i vilken kanal eller enhet som helst
Konsumenterna förväntar sig att kunna handla online, när som helst, var som helst, i valfri kanal eller enhet. Så det har blivit otroligt viktigt att erbjuda dem en sömlös upplevelse hela vägen. Kunderna vill kunna handla online.
Kundresan blir allt mer digital. Gamla skillnader mellan kanaler online och offline är suddiga. Digitala köp står för närmre 620 miljarder euro i år, det är en ökning från 402 miljarder euro 2015, säger Forrester.
Mot denna bakgrund måste företag vara, eller bli mer digitala för att lyckas. Små företag är väl lämpade att svara upp till detta jämfört med större företag. Inte bara för att de kan agera snabbare utan också för att en stor butiksbas inte är någon garanti för framgång i den digitala eran.
Få ut det mesta av din digitala närvaro. Oavsett om du vill ha tips om hur du säljer online, marknadsför dig online, eller vill hitta nya kunder.
Är du redo att ta ditt företag till nästa nivå?
Se våra rekommenderade lösningar