Om du inte får de varor eller tjänster som du har betalat för, inklusive om företagets verksamhet har avvecklats.
När kan jag kräva en återbetalning och hur gör jag?
För att göra en kortreklamation och begäran om återbetalning, måste du först ha försökt lösa tvisten med säljaren. Om du inte lyckas med det, kan din kortutfärdare skicka en begäran om återbetalning exempelvis vid tillfällen som:
Om varorna eller tjänsterna visade sig vara felaktiga, falska eller defekta (du måste då returnera varorna för att någon återbetalning ska bli aktuell).
Om du debiteras fel belopp eller av misstag har betalat två gånger.
Om du har använt ditt Visa-betalkort eller kreditkort för att köpa varor eller tjänster som inte har levererats, eller inte uppfyller dina förväntningar, har du möjlighet att få dina pengar tillbaka.
Som en del av Visas åtagande för stöd av konsumentskyddet har vi en etablerad process för banker, som kan hjälpa dig i situationer som till exempel när du har gjort ett online-köp och fått fel produkt och inte kan returnera den, eller när din flygresa ställs in på grund av att flygbolaget sätts under förvaltning.
Det första steget i situationer såsom när din flygresa ställs in på grund av att flygbolaget sätts under förvaltning, är att kontakta flygbolaget, återförsäljaren eller researrangören där du gjorde inköpet för att ta reda på om du täcks av ett bindande avtal eller en försäkring. Om du inte har fullt skydd, och endast en del eller ingen ersättning alls betalas ut den vägen, kan du kontakta banken som utfärdade ditt kort för att undersöka fler alternativ.
Vad är en kortreklamation?
En kortreklamation är ett sätt för banken som utfärdade ditt kort att kräva tillbaka pengar från återförsäljarens bank när du inte får de varor eller tjänster du har betalat för, inklusive fall där återförsäljaren eller leverantören har avslutat sin verksamhet.
Kortreklamation är inte en laglig rättighet, men om du har betalat med ett Visa-betalkort eller kreditkort bör du begära en återbetalning från banken som utfärdade ditt kort, och banken kan därefter lämna in en begäran till återförsäljarens bank.
Processen för att hantera dessa fordringar fastställs av Visa-reglerna (regler som vi fastställer för finansiella institut som vill utfärda eller acceptera Visa, för att hjälpa oss att upprätthålla en korrekt och hög servicestandard).
Även om det inte finns någon garanti för att banken som utfärdade ditt kort kommer att kunna kräva tillbaka pengarna genom kortreklamation, kommer banken att göra en korrekt bedömning av din fordran.
Vid en kortreklamation kan det begärda beloppet inte överstiga beloppet för den ursprungliga transaktionen. Om en del av återbetalningen redan har gjorts, täcker en eventuell kortreklamation endast det återstående beloppet för den ursprungliga transaktionen.
Fallstudier, statistik, forskning och rekommendationer tillhandahålls ”I BEFINTLIGT SKICK” och är endast ämnade för informationssyften, och är inte tillförlitliga vid verksamhetsrelaterad, marknadsföringsrelaterad, juridisk, teknisk, skatterelaterad, finansiell eller annan rådgivning. Visa Inc. lämnar ingen garanti eller framställan rörande informationens fullständighet eller riktighet i detta dokument, och påtar sig heller ingen skyldighet eller ansvar för eventuella resultat av tillit till sådan information. Informationen inrymd i detta är inte ämnad som juridisk rådgivning, och läsare uppmanas att söka rådgivning från behörig jurist där sådan rådgivning är nödvändig.